ecoMOTO
dla elektromobilności

W listopadzie 2018 roku PKP S.A. rozpoczęły wdrażanie projektu mającego na celu wspieranie rozwoju elektromobilności poprzez montaż stacji ładowania pojazdów elektrycznych przy wybranych dworcach kolejowych, co ma zachęcić do korzystania przez kierowców z bardziej ekologicznych samochodów. Stacja ładowania pojazdów elektrycznych ecoMOTO to autorski projekt spółek Grupy PKP. Jest on realizowany przez PKP S.A. we współpracy z KZŁ Bydgoszcz oraz PKP Telkol. Do tej pory uruchomiono ecoMOTO przy dziewięciu dworcach kolejowych. W 2018 roku były to dworce: Katowice, Katowice Ligota, Częstochowa oraz Gliwice. W 2019 roku: Opole Główne, Wrocław Główny, Warszawa Wschodnia i Bydgoszcz Główna, a w 2020 roku do pozostałych ośmiu, dołączyła stacja ecoMOTO przy dworcu Gdynia Główna.

Stacja ecoMOTO jest wyposażona w dwa gniazda ładowania o mocy 22 kW każde oraz system zabezpieczeń. System ten uniemożliwia odłączenie kabla i przerwanie ładowania przez osobę postronną. Miejsca postojowe przeznaczone do ładowania znajdujące się w pobliżu stacji oznaczono zielonym kolorem. Stacja jest ogólnodostępna, aby z niej skorzystać nie trzeba się rejestrować ani posiadać specjalnej karty.


Car-sharing,
czyli elektrykiem spod dworca

17 sierpnia 2020 roku przy dworcu Gdynia Główna zadebiutowała pilotażowa usługa carsharingu, która jest oparta o filozofię ekonomii współdzielenia oraz samochody elektryczne! Jej wdrożenie miało również związek z chęcią rozwiązania problemu tzw. transportu na ostatniej mili. Przy realizacji projektu, PKP S.A. współpracuje z operatorem car-sharingu, czyli spółką Easyshare. Obecnie z usługi, przy dworcach kolejowych Gdynia Główna, Gdańsk Główny oraz Gdańsk Oliwa mogą korzystać zarówno turyści jak i mieszkańcy Gdyni i Gdańska. Usługa jest jednak dedykowana przede wszystkim osobom podróżującym koleją. Aby zarezerwować samochód i odebrać go przed dworcem, należy zakupić bilet na pociąg za pośrednictwem serwisu BILKOM i potwierdzić chęć wypożyczenia pojazdu z minimum 2-godzinnym wyprzedzeniem. Po sfinalizowaniu transakcji pasażer otrzyma link kierujący do aplikacji Easyshare, gdzie, po rejestracji, może zarezerwować auto w interesującym go wariancie. Co istotne, czas przejazdu pociągu jest monitorowany w systemie, dzięki czemu pasażer zyskuje gwarancję odbioru pojazdu po przyjeździe do Trójmiasta także w przypadku wystąpienia ewentualnych opóźnień!

Gdy zdecydujemy się na skorzystanie z „kolejowego” car-sharingu ważne jest, żeby pamiętać, że wypożyczenia i zwrotu samochodu można dokonać w tej samej lokalizacji – na specjalnie oznaczonych miejscach postojowych przy dworcu. Korzystanie z elektrycznego samochodu to szereg korzyści, wśród nich możliwość darmowego parkowania w płatnych strefach czy korzystania z buspasów, a także co ważne, samochody elektryczne są przyjazne środowisku.


Fotowoltaika
na dworcach

Panele fotowoltaiczne, czyli sposób na pozyskiwanie „zielonej energii” coraz częściej pojawiają się na dachach dworców przebudowywanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Nie chodzi tu bynajmniej tylko o nowe obiekty realizowane w autorskiej formule Innowacyjnych Dworców Systemowych, których zostanie wybudowanych w ramach PID około 40, ale również dworce wpisane do rejestru zabytków. Wśród nich warto wspomnieć chociażby dworzec w Białymstoku, gdzie na dachu pojawiły panele fotowoltaiczne o mocy 24 kW! Zostaną one zamontowane również na dachach dworców w Trzemesznie, Mogilnie i paru innych zabytkowych obiektach.

Jak proekologiczne będzie to rozwiązanie może świadczyć chociażby nowy dworzec w Janikowie (woj. wielkopolskie). Zostały na nim zamontowane panele fotowoltaiczne o łącznej mocy 3 KWp, które wytworzą około 2700 kWh energii, co przyczyni się do redukcji emisji dwutlenku węgla o 2500 kg/rok. A to mniej więcej tyle dwutlenku węgla, ile przez cały rok pochłania około 500 drzew sporych rozmiarów!


Nasze
ekoDworce!

Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 jest ukierunkowany na przebudowę historycznych dworców lub budowę nowych w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Łącznie tych drugich na terenie kraju ma powstać około 40. Ich cechą charakterystyczną przy projektowaniu jest stawianie na rozwiązania proekologiczne, dlatego śmiało można je nazwać ekoDworcami. Jakie rozwiązania najczęściej w nich stosujemy? Bardzo często na dachach nowych dworców są montowane panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii”, pompy ciepła do ogrzewania pomieszczeń, a także dobrej jakości stolarka okienna i drzwiowa, a także ocieplenie co zmniejsza w istotny sposób straty ciepła. Na niektórych obiektach stosowane są systemy do odzysku wody deszczowej oraz wody szarej. Czasem na niektórych nowych dworcach są stosowane jeszcze inne rozwiązania. Generalnie chodzi jednak o to, żeby nowe dworce były przyjazne środowisku naturalnemu!


Dojedź na dworzec
rowerem

Przy dworcach i stacjach kolejowych w całej Polsce – PKP S.A. i PKP PLK S.A. w ramach prowadzonych inwestycji polegających na przebudowie dworców i stacji cały czas zwiększają liczbę stojaków i wiat rowerowych. Obecnie przy ponad 300 dworcach zarządzanych przez PKP S.A. jest ponad 3200 stojaków rowerowych. Natomiast przy ponad 1400 stacjach i przystankach kolejowych aż 11 500 stojaków. Łącznie daje to prawie 15 tysięcy stojaków rowerowych, czyli ogromną liczbę miejsc parkingowych dla rowerów. Przy niektórych dworcach, budowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, oprócz stojaków lokalizowane są stacje naprawy rowerów, gdzie można znaleźć podstawowe narzędzia i napompować koła. Przykładami tego rodzaju obiektów są choćby oddane w 2020 roku dworce w Oświęcimiu (woj. małopolskie) i Nidzicy (woj. warmińsko-mazurskie). Dlatego obecnie, w wielu miejscach w Polsce, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zaparkować rower pod dworcem, a w dalszą podróż udać się koleją! Oczywiście nasz rower można zabrać również w podróż ze sobą, ale przed wyborem pociągu, warto upewnić się czy są w składzie dostępne miejsca do przewozu roweru.